Mida peidab endas kreeka pähkel

 Mida peidab endas kreeka pähkel
Õige ja tasakaalustatud toitumise üks põhimõte on süüa iga päev väike peotäis pähkleid ja seemneid!

Milliseid organismile hädavajalikke aineid Kreeka pähkel endas peidab?

Kreeka pähkel arvatakse pärinevat Pärsiast. Euroopas on see pähkel olnud au sees juba IV sajandist. Tegemist on ühe toitainerikkaima pähkliga, mis sobib hästi tervise kosutamiseks ning eriti neile meestele ja naistele, kes soovivad saada lapsevanemateks.

 

Kreeka pähkel on muljetavaldavalt toitainerikas

Kreeka pähkel on muljetavaldavalt toitainerikas, sisaldades uhkes koguses taimset valku, oomega-3-rasvhappeid ja kiudaineid. Mineraalidest leidub enim nendes pähklites mangaani, vaske, magneesiumi, fosforit, tsinki, rauda, kaaliumi, kaltsiumi ning väikeses koguses ka seleeni. Vitamiinidest sisaldab Kreeka pähkel rohkelt B6-vitamiini, looduslikult esinevaid folaate ning B1-vitamiini. Vähem aga selliseid vitamiine nagu B2-, B5-, B3-, E- ja B7-vitamiin ehk biotiin.

 

Kreeka pähkel sisaldab heas koguses B6-vitamiini ehk püridoksiini

B6-vitamiini vajab inimese organism selleks, et tagada normaalne närvisüsteemi funktsioneerimine, B12-vitamiini ja magneesiumi efektiivne imendumine ning soolhappe tootmine. Veel on B6-vitamiin vajalik, et valkude, süsivesikute ja rasvade ainevahetus töötaks hästi. Väidetavalt aitab B6-vitamiin reguleerida inimese unekvaliteeti, söögiisu ja selliste virgatsainete nagu dopamiin ja serotoniin tootmist – viimast kutsutakse ka õnnehormooniks.

Kreeka pähkel sisaldab ajule vajalikku mangaani

Mangaanist räägitakse harva, kuid ometigi on see komponent oluline aju ja närvide normaalseks funktsioneerimiseks. Mangaan aitab samuti kaasa sidekoe ja luude loomisele ning rasva ja süsivesikute ainevahetusele. Mangaan reguleerib ka kaltsiumi imendumist ning veresuhkru taset.

 

Kreeka pähkel sisaldab soolestikule tarvilikke kiudaineid

Kiudainetel on väga palju kasulikke omadusi:

  • kiudained on toiduks soolestiku bakteritele, võimaldades kasulikel soolemikroobidel paljuneda ja soodustada seedimist;
  • piisav kiudainete söömine vähendab südame-veresoonkonna haiguste riski;
  • kiudained kiirendavad toidumassi edasiliikumist peensooles ja soodustavad kolesterooli väljaviimist organismist;
  • kiudained aeglustavad glükoosi imendumist, aidates sedasi vältida veresuhkru taseme liiga kiiret tõusu;
  • piisav kiudainete söömine aitab ennetada II tüübi diabeeti ja mõningaid vähivorme.

Autor: Katri Merisalu Toitumisnõustaja

Allikas: Rimi.ee

Foto: Raspopova Marina@raspopovamarisha

Seotud teemad