banner

Lihtne nipp muutis teismeliste rämpstoidu tarbimist

Sööge rohkem puu ja juurvilju, hoiduge kiirtoidust, magusjookidest ja maiustustest. Kõik teavad neid soovitusi, aga ometi on arenenud lääneriikides üha rohkem ülekaalulisi lapsi ja teismelisi. Järelikult traditsiooniline teavitus tervisliku toitumise kohta ei ole hästi toiminud. Chicago Ülikooli teadlased tegid aga eksperimendi, milles lihtsa nipiga suudeti muuta teismeliste suhtumist rämpstoitu.

Kuigi lastele ja teismelistele räägitakse tervislikust toitumisest koolis, otsustavad nad sageli ikkagi kiir- ja rämpstoidu kasuks. Seda osalt põhjusel, et see osa toidutööstusest suudab teha reklaame, millest õhkub rõõmu, selle toidu tarbimise kaasnevat mõnutunnet, isuäratavust ja kuuluvust omasuguste hulka. Just see kõnetab noori. Iseäranis vastuvõtlikud on sellisele reklaamile ning rämpstoidu tarbimisele teismelised noormehed.

Chicago Ülikooli majandusteadlased teavad, et tarbimisharjumuses mängib suurt rolli just reklaam, millega teismelised palju kokku puutuvad. Sestap tegidki nad katse, milles osales 362 ühe Texase põhikooli 8. klasside õpilast.

Õpilased jagati kahte gruppi. Esimene grupp sai tavapärase infomaterjal tervisliku toitumise kohta, umbes taoliste soovitustega, nagu on toodud siinse artikli alguses.

Teine grupp aga sai infomaterjali, milles olid samuti soovitused tervislikuks toitumiseks, kuid oli ka artikkel, milles oli tõenduspõhiselt kirjeldatud, milliseid manipulatsioonivõtteid kasutab toidutööstus turunduses, samuti kuidas tekitatakse teatud toiduainete sõltuvust või kuidas suunatakse reklaami vastuvõtlikematele sihtrühmadele, näiteks lastele või vaestele.

Teises grupis osalenud laste hulgas oli juba järgmisel päeval rohkem neid lapsi, kes magusjookide asemel valisid vee ning tarbisid vähem rämpstoidu snäkke.

Töö autorid leiavad, et seesugune lähenemine toetab noorte loomulikku soovi võidelda millegi, iseäranis täiskasvanute vastu. Siinse eksperimendi puhul näidati vastasena rämpstoidu tootjaid.

“Enamik varasematest püüdudest teismeliste toitumisharjumusi muuta on kukkunud läbi, kuna need eeldasid, et lapsi motiveerib teadmine pikaajalise ebatervisliku toitumise mõjudest,” arutles uuringu juhtivautor Christopher J. Bryan.

Seega võiks Chicago Ülikooli teadlaste uuringust võtta kaasa mõtte, et teismelistele tasub avatult rääkida reklaaminduse ja turunduse mõjutustest ning toiduainetööstuse tegelikest huvidest, mis nende reklaamide taga on. Teismelisi mõjutab suurkorporatsioonidele ja täiskasvanutele vastandumine rohkem kui info pikaajalistest tervisemõjudest. Kõige selle juures ei tasu aga unustada, et info mitmekülgse ja tasakaalustatud toitumise kohta on jätkuvalt oluline, rõhutavad uuringu autorid.

LOE LISAKS: Rämpstoit kahandab laste IQ-taset

Kommentaarid

kommentaari

Seotud märksõnad
Sulle võivad ka meeldida need ...

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com