Kookosõli tõestatud positiivsed toimed

Kookosõli tõestatud positiivsed toimed

Kookosõli on väga laialdaselt kasutusel kosmeetika- ja toiduainetööstuses ning leidub kümneid tuhandeid tooteid, mille koostisest leiame suuremal või vähemal määral seda looduslikku küllastatud rasvainet. Seetõttu oli huvitav, kui leidsime oma kirjakastist paar murelikku kirja tavakodanikelt ja mõnelt tuntud silmaarstilt, kes kahtlesid, kas selline teaduslikult põhjendamata artikkel on KSA Blogis otstarbekohane. Teema tundus huvitav ja uurisime asja edasi ning saime kinnitust, et kookosõli mitmekülgse tervendava vahendina on laialdaselt kasutatav olnud juba tuhandeid aastaid ning me ei leidnud viiteid, et selle mõistlik kasutamine kujutaks kuidagi ohtu inimeste tervisele.


Lisaks leidsime Itaalias Milaanos apteegist kookosõli sisaldava silmasalvi (pildil), mis apteekri sõnul on näidustatud silmaäärrituse, punetuse, kergemat sorti põletike ja silmakuivuse leevendajana. See salv sisaldab kookosõli kõrval, ka väikeses hulgas söögisoodat (naatrium bikarbonaat), lanoliini ja vaseliini.

Kookosõli ei ole vaid mitte üks “hea küllastatud rasvaine”, kuid tõestatult suurepärane ravivahend paljude tervisehädade alal. Toome allpool välja mõned näited ja varustame need ka viidetega teadusartiklitele.

Rasvapõletaja: Irooniline kas pole, et üks küllastatud rasv aitab põletada teie keharasva eriti just keha keskosast ja siseorganite ümbert, mis on kõige ohtlikum keharasv. Kaks kvaliteetset teadusuuringut näitasid, et 30 ml kookosõli tarbimine aitab põletada olulisel määral keharasva juba 1-3 kuu jooksul.


Toetab ajufunktsioone ja närvisüsteemi: 2006. aasta “Neurobiology of Aging” artiklis näidati, et keskmise pikkusega triglütseriidide (kõige rohkem leidub neid just kookosõlis) tarbimine tõstis 20 Alzheimeri ja keskmise kognitiivse häirega patsiendil olulisel määral ketoonkehade hulka ja parandas nende kognitiiivseid võimeid, seda juba 90 minuti jooksul peale kookosõli tarbimist (1).

Aitab vabaneda peatäidest: Kui kookosõli kasutati koos aniisiga leidsid uurijad, et see oli 43  % efektiivsem, kui tuntud täidevastane putukamürk permethrin (2).

Ravib haavasid:  Kookosõli on kasutatud haavade ravimiseks juba aegade algusest. Teadlased on kindlaks teinud kolm toimemehhanismi, mis toetavad selle raviefekti- parandab re-epitelisatsiooni, tõstab antioksüdatiivsete ensüümide aktiivsust ja stimuleerib kollaageeni ristumise-põimumise (collagen cross-linking) protsessi (3 ). Kookosõli on näidanud oma tõhusat sünergilist ravitoimet koos hõbeda prepraatidega põletushaavade ravimisel (4).

Valu ja põletikuvastane toime: On tõestatud, et kookosõlil on põletikku, valu ja palavikku alandav toime (5).

Seedetrakti haavandeid raviv toime: Kookospiim (mille komponendiks on ka kookosõli) on olnud uuringutes sama efektiivne kui levinud sukralfaat või mittesteroidse rea preparaadid (6).


Seentevastane toime: 2004. aastal tehtud uuringus mõjutati 52 erinevat Candida tüve kookosõliga ja uuringutulemustes leiti, et kõige resistentsem seenetüvi s.o. Candida albicans allus kookosõli ravile kõige paremini. Uurijad märkisid, et: “Kookosõli tuleks kasutada seennakkuste ravis, pidades silmas eelkõige tavaravile resistentset ja epideemiliselt vohavat Candida ravi (7).”

Testosterooni taseme tõstja: Uuringutes on leitud, et kookosõli tarbimine vähendas rottide munandites oksüdatiivset stressi ja tõstis nende organismi testosterooni taset (8).

Vähendab eesnäärme ehk prostata kasvu ja turset: Kookosõli on tõestanud end kui hormoonsõltuva eesnäärme kasvu vähendajana (9).

Parandab verelipiidide staatust: Kooksõli parandab HDL/ LDL kolesterooli suhet positiivses suunas neil, kes seda õli mõõdukas koguses regulaarselt tarbivad.

Aitab mikrotoitainetel paremini imenduda: Hiljutises uuringus tõestati, et kooksõli paremust päevalilleõli suhtes, kui võeti arvesse nende kahe õli toetavadt effekti tomatites leiduvate karotenoidide imendumisel organismi(10). Karotenoidid on teada-tuntud mikrotoitained, mida vajame väga hea nägemise säilitamiseks.


Muudab luud tugevamaks: Kookosõli vähendab luudes oksüdatiivset stressi ja üle selle mehhanismi võib koosõli ka pidurdada luude hõrenemist (11).

UV- ja päikesekaitse: Kookosõli blokeerib nahale määrides 30  % ultraviolett kiirgusest. Tuletame meelde, et UVA kiirgus lõhub ja väsitab teie nahka, samal ajal kui UVB kiirgus on mõõdukates doosides organismile väga kasulik ja aitab ühtlasi täiendada ka D-vitamiini varusid.

Kookosõli on vaid üks kookospalmi komponent kookoskiu, kookosvee ja kookosvalgu kõrval, mis on leidnud inimeste poolt laialdast kasutamist. Soovitame soojalt teil antud teema kohta ise juurde lugeda ning avastada selle kasulikkust.

Lõpetuseks soovitame teil meeles pidada, et vaid 1 supilusika täis kookosrasva või -õli sisaldab 112 kcal. Nii, et meie soovitus on seda õli oma hea figuuri nimel mitte üle 30 ml päevas kasutada. Pidage meeles ka head inglise vanasõna: “Less is more”. 


Hoiatus: Käesolev artikkel ei ole mõeldud meditsiinilise nõuande, diagnoosi ega ravisoovitusena. 

 


admin

Seotud teemad